Sabtu, 15 April 2017

Servis CVT, tukar engine oil dan gear oil Yamaha Nmax 155

Assalamualaikum dan salam sejahtera gengs!

Aku rasa tak penah lagi post pasal motor aku ni kan? Ni la Cik Ann yang aku cakap dalam post pasal masalah fuel pump Cik Lisa dulu. Motor ni aku beli bulan Mei tahun lepas. Skrang mileage dah 17,000km lebih. Dah sampai masa untuk servis. Penah servis 2-3 kali sebelum ni tapi masa tu blom berblogging lagi. Hihi.

Servis Yamaha NMAX
Mileage dah 17,566km

Untuk servis kali ni, aku tukar engine oil / minyak enjin / minyak hitam dan gear oil / minyak gear. Lagi satu aku suh pomen tu servis CVT skali. Tak ingat bila last skali servis CVT ni. Kalo tak silap sebelum ni pomen spray angin je.

Servis Yamaha NMAX
Pomen ngah servis Cik Ann

Engine oil aku pakai jenis Motul Scooter 4T SAE 10W40 sebab ada lagi baki yang sebelum ni. Harganya RM38 sebotol. Sebotol ada 1 liter tapi pakai 900ml je. Aku suh pomen tu bukak nut yang bawah tapi dia kata tak perlu. Padahal dalam manual suh bukak jugak at least masa servis 1000km. Nut yang bawah tu ada sekali ngan strainer. So kalo ado besi2 daripada enjin, dia akan melekat kat situ. Kena cuci jugak sekali sekala. Aku rasa dari aku beli Cik Ann ni sampai sekarang, tak pernah bukak lagi oil strainer tu.

Servis Yamaha NMAX
Ni gambar dalam manual book, biasa pomen bukak engine oil drain bolt A. Tapi kadang2 kena bukak jugak engine oil drain bolt B sebab ada oil strainer kat situ.

Servis Yamaha NMAX
Dalam bulatan merah tu engine oil drain bolt A

Servis Yamaha NMAX
1. Engine oil drain bolt A  2. Engine oil drain bolt B

Gear oil pulak aku pakai jenis Motul Scooter Gear 80W90, lupa lak nak snap gambar. Ni first time aku pakai sebab sebelum ni aku pakai Yamaha Gear Oil je. Harga sebotol (ke setube?) RM18 untuk 100ml. Memandangkan Yamaha Nmax pakai 150ml, kena beli dua botol. So total RM36. Kali ni pomen masukkan habis 2 botol tu. Aku baca kat group facebook Yamaha Nmax, boleh je masuk lebih pada 150ml. Cuma ada kemungkinan minyak tu akan masuk ke kotak air filter. Tapi masa aku pakai gear oil yamaha, memang pomen sukat ngam2 150ml. Lagi 50ml pakai untuk next change.

Masa servis CVT pomen bukak belting ngan part2 kat dalam tu. Then spray angin je. Kalo tengok dalam group facebook, siap leraikan satu2, cuci satu2 ngan air dan grease kan balik. Mungkin lepas ni boleh try woksop lain pulak. Woksop ni recommended by member aku. Tapi takde lah bagus sangat pun. Upah untuk servis kali ni RM15.

Servis Yamaha NMAX
Servis CVT

Servis Yamaha NMAX
Close up

Servis Yamaha NMAX
Barang2 yang dah di bukak

Lagi satu aku suruh check bunyi vibration kat coverset bawah. Biasa bunyi masa low speed. Pulas throttle, pastu lepas, mesti ada bunyi vibration. Masalah nye benda tu tak selalu jadi. Kejap ada, kejap takde. Pomen dah check, bawak pusing2 seround dua. Ketuk2 Cik Ann nye tongkat tengah, pastu bunyi tu still ada. Dia kata kena bukak cover set untuk check tapi macam malas nak buat. Leceh kot. Aku pun macam dah menyampah ngan pomen tu, bayar n blah.

Servis Yamaha NMAX
Resit total RM89

Adios.


POST YANG BERKAITAN:

1. Cara nak check / periksa bateri Yamaha Nmax 155


30 ulasan:

  1. Terima kasih atas informasi. Sy baca sampai habis. Bg saya, servis cvt ni mmg perlu diteliti sbb main part atau ibu scooter ni adalah cvt, kalau tiada belting mana leh jalan scooter tu. Sy sampai skrg 15000km masih x servis cvt sebab fobia dgn pomen takut diaorang x servis with care. Nak servis sendiri tiada tool yg sesuai. Sekian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih sudi baca. Btol tuan, tak semua pomen pandai servis CVT ni. Kena cari yang btol2 expert. Orang cakap man sheng pudu n mmr shah alam ok. Tak tau ler btol ke idok. Boleh try len kali.

      Padam
    2. man sheng pudu ...memnag org scooter kata sana bagoi... tp ada tapi...... ramai ooooooooooooooooooooooo ambik nom oi

      Padam
  2. tq atas info yg diberikan , sgt bermanfaat .

    BalasPadam
  3. Mileage saya dah 32k.blum pernah buka cvt apa lagi service.tukar engine oil tiap 4k dan auto oil 20k.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 25,000km sepatutnya dah tukar V belt. Boleh service sekali CVT.

      Padam
  4. salam bos. saya berhajat nk guna nmax. nak tau bos bawa gi keje berapa km? penggunaan tayar camana terutama tayar belakang. berapa kos sebiji tayar. terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam. Pegi balik keje dalam 100km sehari. Tukar tayar belakang masa mileage 26000km. Pakai brand Deli je. RM169 kalo tak silap.

      Padam
  5. Xbt group wasap nmax ke tuan...kumpul semalaysia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pernah masuk group whatsapp tp keluar balik. hihi.

      Padam
  6. Tayar Duro 1 set RM340. Maxxix 1 set RM450.
    Motul Expert RM45,Liqui Moly oil gear 150ml RM28.
    Brake pad belakang RM30

    BalasPadam
  7. kalau ada group add sy sekali yer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak group NMAX kat facebook. Search je 'NMAX Malaysia'.

      Padam
  8. Terbaik tuan.. terima kasih bagi rujukan bermanfaat ni

    BalasPadam
  9. Marveless..kalau ada group masukkan sy pls

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni group FB - https://www.facebook.com/groups/1532655243694002/

      Padam
  10. Salam tuan saya baru beli yamaha mnax ni tapi buat masa ni x tahu apa2 pun tentang engine...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh join group facebook Yamaha NMAX Malaysia & masa servis tu ty2 pomen.

      Padam
  11. berapa saiz nut cvt bahagian belakang kecil dan besar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha. Semua pomen buat. Sy pun x tau saiz nut tu.

      Padam
  12. Salam Nvx service cvt berapa kilometer yg sepatut kena n tukat v belt

    BalasPadam
  13. v belt biasanya 18k kena tukar..tapi ada je yg tukar lebih dari 18k...nasihat baik yukar seperti yang disarankan bagi mengelak breakdown semasa di jalan raya.

    untuk servis cvt biasanya setiap 3x tukar minyak hitam baru servis cvt itu saranan pomen scooter...rm30 sekali service.

    BalasPadam
  14. Semua sahabat nmax Malaysia terimakasih atas info sahabat kongsikan bersama

    BalasPadam
  15. Bro.. Berpa km nak tukar minyak enjin nvx ni..

    BalasPadam
  16. Terima kasih info, sy baca habis artikel ni. Sy beli nmax 2018(second hand), lepas ni Saya kene keep on reading tentang servis Dan penjagaan.

    BalasPadam
  17. Bunyi ketaqq kat bawah masa low gear Tu dah setel ke bro? Saya punya baru nak timbul ni. Apa masalah nya sebentar? Tolon

    BalasPadam